تبلیغات
رسانه ی دیجیتال - روابط عمومی الکترونیک و شفافیت خبری
 
درباره وبلاگ


این وبلاگ با رویکرد معرفی ارتباطات در دنیای دیجیتال ایجاد گردیده تا ضمن معرفی تکنولوژی دیجیتال و نقش آن در ارتباطات بازدید کنندگان گرامی را با یافته های جدید در قالب فرصت ها و تکنولوزی های دنیای مجازی بیشتر آشنا کند.
در این راه دشوار همکاری شما می تواند فرصت های بهتری در اختیار ما قرار دهد

مدیر وبلاگ : فضه باقری مطلق پاشاکی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
رسانه ی دیجیتال
رسانه ی دیجیتال رسانه ای فراگیر
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

چکیده: در این تحقیق به تعریف روابط عمومی الکترونیک و ویژگیهای آن و شفافیت خبری و انواع شفافیت می پردازیم  و تعریف جامع اطلاعاتی که این دو با هم وابسته هستند و نیاز شدید به شفافیت خبری و اطلاع رسانی خبر به موقع و زیاد برای رسیدن به شفافیت حداکثری و غنای محتوایی  برا ی همه مخاطبان داریم.




مقدمه


. با این نگاه در کشورهای توسعه یافته، دولت و شهر صرفا با تکیه بر مکان و جغرافیای واقعی تعریف نمی­شوند بلکه براساس فضای تولید شده در قالب «واقعیت مجازی» نیز معنا پیدا می­کند. در واقع با ورود آدمی به هزاره سوم و پشت سر گذاشتن عصر ارتباطات و اطلاعات، زمان نقش بسیار تعیین کننده­ای برای ادامه حیات و ماندگاری در عرصه­های جهانی دارد. امروزه سرعت یکی از مهمترین عناصر موثر در پیشرفت شتاب آور فن آوری در موج سوم محسوب می­شود. در این دوره پردازش اطلاعات شتابی بی­نهایت به خود گرفته است که پیامدهای آن می­توان به رفع مشکلات مخاطب در کوتاه کردن دسترسی به محصولات و خدمات اشاره کرد.


در گذر این تحولات شگرف "روابط عمومی" به عنوان حلقه اتصال دهنده نهادها و سازمانها به جامعه، همچنین عامل پیوند دهنده فرهنگ­ها، سنس، آراء و نظرات جوامع و عنصر اصلی ارتباط ملت­ها، نبض تپنده ذهنیت جهانی محسوب می­شود. همانطور که یادآور شدیم، کوتاه ترین زمان در اطلاع رسانی، مهمترین ویژگی عصر ارتباطات به شمار می­رود و در این راستا روابط عمومی­ها در جامعه اطلاعاتی باید به کارگیری فن­آوری­های جدید ارتباطی و خدمات مورد نیاز مخاطبات را ارائه دهند که این امر با الکترونیکی شدن روابط عمومی­ها میسر می­شود.



ضرورت ایجاد روابط عمومی الکترونیک


حال که در سالهای آغازین عصر اطلاعات ایستاده­ایم و شبکه­های اطلاع رسانی هر روز بر افکار عمومی تاثیرات پی در پی بی­امان می­گذلرند و اطلاعات به سرعت روز افزون بر سراسر جهان گسترش یافته و اهمیت و ضرورت امواج و اطلاعات هروز بیشتر می­شود، لذا ضرورت اطلاعات در دنیای امروز به ما کمک می­کند که روابط عمومی نوین را یک "روابط عمومی اطلاع مدار" یا روابط عمومی الکترونیک بنامیم. در واقع گرانبهاترین کالا در جامعه اطلاعاتی، اطلاعات است. در جامعه اطلاعاتی این فکر است که دارای ارزش است و در چنین جامعه­ای ما با فکر سالارها کار داریم. به بیان دیگر جامعه اطلاعاتی جامعه­ای است که در آن اکثریت نیروی کار مرکب از کارگزاران اطلاعاتی است. گروه­های تشکیل دهنده روابط عمومی جامعه اطلاعاتی سه دسته­اند: 1) اطلاع سازها 2) اطلاع پردازها 3) اطلاع خواه­ها.


روابط عمومی الکترونیک چیست؟


روابط عمومی الکترونیک عبارت است از استفاده از تکنولوژی ارقامی خصوصا کاربردهای مبتنی بر وب سایت­های اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطی به کاربران و سازمانها و نهادها و دریافت اطلاعات از طریق آن. این روش زمینه بالقوه­ای برای کمک به ایجاد رابطه­ای ساده، روان و موثر بین سازمانها و موسسات دیگر و نهادهای اجتماعی و مدنی در راستای ارائه خدمات اطلاعات و خدمات ارزان قیمت فوری و فراگیر به کلیه گروه­های کاربر فراهم خواهد کرد، بنابراین وظیفه روابط عمومی الکترونیک ارائه اطلاعات و خدمات ONLINE از طریق اینترنت با سایر وسایل دیجیتالی است.


ویژگی­های روابط عمومی الکترونیک


روابط عمومی در جوامع اطلاعات آینده نقش مهمی در امر اطلاع رسانی بهینه، ارائه سرویس‌ها و خدمات به تک تک افراد جامعه خواهد داشت. ویژگی‌های خاص روابط عمومی دیجیتال سبب تسهیل دسترسی شهروندان و مخاطبان به اطلاعات و خدمات مورد نیاز و کاهش هزینه‌ها خواهد شد.


1. در روابط عمومی الکترونیکی بهره‌گیری از فناوری‌های نوین هدف نیست بکه وسیله است، وسیله‌ای در جهت ارائه خدمات و سرویس‌های مورد نیاز به مخاطبان مورد استفاده قرار می گیرد. روابط عمومی دیجیتال در قید و بند زمان و مکان نیست. خدمات و اطلاعات در تمام روزها و ساعات در دسترس شهروندان و مخاطبان است.


2. روابط عمومی دیجیتال منتظر نمی­ماند تا بفهمد مخاطب چه می­خواهد بلکه قبلا فکر همه چیز را کرده است و برای برآورده شدن خواسته­های مخاطبان خود تمهیدات لازم را اندیشده است.


3. کارگزار روابط عمومی دیجیتال یک آدم فنی نیست و نباید هم باشد. بلکه او ضمن آشنایی با مسایل ITو تسلط به مسائل ارتباطی ایده می­دهد و تصمیم­سازی می­کند.


4. اگر چه در روابط عمومی دیجیتال فناوری های نوین ارتباطی نقش عمده­ای دارند اما با این حال همواره تکنولوژی سهم کمتری نسبت به بینش دیجیتالی دارد.


5. جریان ارتباطی در روابط عمومی دیجیتال برخلاف گذشته، یک سویه و عمودی یعنی از بالا به چاین و امری نیست بلکه در این نوع روابط عمومی ارتباطی دوسویه بین سازمان و مردم حاکم است. روابط عمومی الکترونیک می­باید پاسخگوی تک تک اعضای جامعه اطلاعاتی باشد.



شفافیت یکی از عناصر هسته ای در روابط عمومی آنلاین می باشد.


بطور کلی شفافیت یک نظام راهبردی مناسب برای افشای مناسب اطلاعات کلیدی برای شهروندان است تا آنها به راحتی از اطلاعات ضروری سازمانها و نهادها ، همچنین عمده عملکردها و عملیات های دولت آگاهی داشته باشند البته در بعضی موارد هم ، نفع عموم بر آن است که از افشای اطلاعات محافظت شود


انواع شفافیت عبارت است از:


       - شفافیت رادیکال یا بنیادین


       - شفافیت کنترل شده


شفافیت رادیکال یا بنیادین: در این نوع شفافیت هیچ اطلاعاتی و هیچ زمینه ای از اطلاعات مخفی نمی ماند و بطور کامل همه چیز در معرض دید و دریافت عموم قرار می گیرد.


مزیت شفافیت بنیادی این است که اعتماد سازی را بهمراه دارد، مخاطبان کاملا از همه چیز اطلاع دارند و به همین دلیل سطح اعتماد آنها بالا می رود.


یکی دیگر از مزایای شفافیت بنیادی این است که امکان سوء استفاده از طرف کسانی که در یک مجموعه یا سازمان مشغول به کار هستند را به حداقل می رساند، چون همه می دانند که همه اطلاعات در معرض دید دیگران قرار می گیرد به همین دلیل سعی می کنند مشکلی ایجاد نشود.


شفافیت کنترل شده: در این شفافیت بخشهایی از اطلاعات کاملا شفاف هستند و بخشهایی از آن تا حدودی شفافند ، مثلا در مورد اطلاعات محرمانه نمی توانیم کاملا شفاف برخورد کنیم و کل اطلاعات را در اختیار عموم قرار بدهیم، بهمین دلیل اطلاعات بصوررت کنترل شده پخش می شود.

اانواع شفافیت کنترل شده:



       - شفافیت سازمانی یا نهادی


       - شفافیت آشکار


       - شفافیت پوشیده


       - شفافیت ناخواسته


شفافیت سازمانی یا نهادی : این شفافیت مربوط به زمانی است که ما از خدمات یک سازمان یا یک شرکت قصد استفاده داریم. مثلا وقتی می خواهیم یک شرکت را به ثبت برسانیم باید درصد سهام و آدرس و تلفن و ... را مشخص کنیم و یا وقتی می خواهیم یک Domain اینترنتی برای شرکت درست کنیم باید یکسری اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهیم ( این اطلاعات می تواند بصورت واقعی ارائه شده باشد یا ... ) ، به هر حال باید اطلاعات را در اختیار آنها قرار بدهیم بتوانیم از خدمت آنها استفاده کنیم ، در واقع آن سازمان یا خدمتی که آن سازمان به ما ارائه میده ما را ناچار می کند شفاف عمل کنیم.


شفافیت آشکار: در این شفافیت ، ما ، خودمان ، تصمیم به شفاف سازی می گیریم و با قصدی کاملا مشخص یکسری اطلاعات را در اختیار عموم قرار می دهیم.


شفافیت پوشیده: در این نوع شفافیت مطلبی عنوان می گردد که یک مطلب دیگر را پوشش می دهد. مثلا ما در مورد یک دستاورد علمی بحث می کنیم ولی دائم تبلیغ یک شرکت یا یک مجموعه خاص را به همراه آن می آوریم.


شفافیت ناخواسته: در این نوع شفافیت اطلاعاتی که مربوط به سازمان ما می باشد را شخص دیگری در فضای آنلاین منتشر می کند، در واقع ما، خودمان ، اقدامی برای شفاف سازی و توزیع اطلاعات نداشته ایم و بطور ناخواسته شفاف سازی ایجاد شده است.


 


شفافیت را می توان در حیطه های ذیل مورد بررسی قرار داد:


       - دولتها یا حکومت ها


       - بازاریابی


       - ارتباطات


شفافیت در دولت:


باید تصمیمات ومبنای تصمیمات به صورت آشکار در اختیار همگان قرار بگیرد.مثلا جلسات هیئت دولت خیلی اوقات به صورت علنی است و مصوبات آن به صورت واضح موجود است یا گاهی اوقات در سفرهای استانی رسانه ها حضور دارند وچیزی مخفی نیست. در واقع دولت بخشی از حاکمیت است که باید به صورت شفاف عمل کند.



دولت بخشی از حاکمیت است وبخش دیگری از آن مربوط به مصوبات مجلس می باشد که اکثرا به صورت علنی از رادیو پخش می شود .در واقع رسانه های جدید ودنیای ارتباطات سبب شده است که که این شفافیت بیشتر وبیشتر شود تا جایی که دولت و مجلس اصولاهمه تصمیم گیری های خود را به صورت علنی وشفاف بیان کنند و تمام مصوبات را در اختیار مردم ورسانه ها بگذارند.


البته باید در نظر داشت که شفافیت تاحدی ممکن است و دارای الزاماتی می باشد و همچنین باید در حد قانون اساسی وملی آن کشور باشد وبه امنیت ملی آن کشور صدمه ای نزند.


مانند:سازمان های امنیتی،سازمان انرژی اتمی و.....


در واقع شفافیت و شایعه دو روی یک سکه هستند.بنابراین هر چه بیشتر شفاف عمل کنیم فضای اطلاعاتی را بهتر می توانیم کنترل کنیم و نشان می دهد که چقدر صادقانه عمل می کنیم.


مثال برای شفافیت در دولت و حاکمیت:


 


شفافیت یکی از پایه‌های اصلی دموکراسی و جمهوریت و ملازم با «حق دانستن» است. «شفاف‌سازی» را می‌توان به شفاف‌سازی اطلاعات، شفاف‌سازی مشارکتی و شفاف‌سازی پاسخگویی تقسیم کرد. از نتایج مهم شفاف‌سازی، ارتقای کیفیت تصمیمات متخذه، افزایش اعضای حلقه تصمیم‌گیری، کاهش فساد و سوء استفاده از موقعیت به منظور کسب منافع فردی یا جناحی، و اطلاع قانونمند مردم از فرایندهای تصمیم‌گیری است. حق دسترسی به اطلاعات در بسیاری از کشورها به صورت رسمی پذیرفته و در قوانین آنها درج شده است. گاه نیز این حق چنان بدیهی شمرده شده که نیازی به ذکر آن در قوانین دیده نشده است. این حق، استثنائاتی مانند رعایت منافع ملی می‌پذیرد ولی اینگونه استثناها را باید به شکلی تفسیر کرد تا به تعرض به حقوق شهروندان منجر نشود. از آنجا که شورای نگهبان وظیفه تطبیق قوانین عادی با شروع و قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات را به عهده دارد، دسترسی به استنادات و استدلالات و همچنین علنی بودن مذاکرات آن حائز اهمیت بسیار است و به احقاق حقوق شهروندان یاری می‌رساند. در این راستا مصونیت حیثیت، اصل برائت و حق برخورداری از امکان رقابت برابر داوطلبان شرکت در انتخابات نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا در صورت علنی بودن مذاکرات شورای نگهبان، سایر نهادها و ارگانهایی هم که به نحوی در فرایند قانون‌گذاری دخالت دارند از اصل علنی بودن مستثنی نیستند و به تدریج باید مشمول این اصل شوند.


مثال:
در تیر ماه  1381 طرحی درباره علنی شدن مذاکرات شورای نگهبان توسط تعدادی از نمایندگان تقدیم مجلس شد. این طرح در واقع اقدامی در راستای تحقق بیشتر اصل مهم شفافیت در یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری کشور بود.  شفافیت، موضوعی محوری در مباحث کلان حکومت‌های مردم‌سالار و اصلاح اراده عمومی است تا آنجا که دسترسی آزادانه به اطلاعات و علنی بودن آن را شرط مقدم مقابله با فساد و تقویت پاسخگویی مقام‌های عمومی دانسته‌اند




 






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر